Gratis Weggevers zorgen voor een psychologische trigger; Je geeft eerst iets van waarde weg, daarna hebben mensen het gevoel je iets verschuldigd te zijn. Niet echt bewust, eerder onbewust, het zogenoemde wederkerigheidsprincipe. Op de lange termijn kan zich dat vertalen in meer omzet, maar op korte termijn is het vooral het duwtje in de rug dat mensen nodig hebben om zich aan te melden voor je mailinglist of contact met je op te nemen. En dat is de 1e stap op weg naar een goede relatie!

Maar geef ik dan niet te veel weg?

Hebben ze me nog wel nodig? is eigenlijk de vraag die daaronder ligt. Een goede en terechte vraag. In dit artikel wil ik je daarom uitleggen wat je aan een gratis weggever kunt hebben en hoe je het kunt gebruiken zodat klanten juist jouw waarde inzien in plaats van het zelf te willen doen.

Wat kun je weggeven?

Op internet is informatie het makkelijkst weg te geven. Natuurlijk kun je ook een fysiek cadeau uitdelen, maar dit kost je uiteraard meer tijd en geld (en de hogere drempel voor mensen om behalve hun mailadres ook hun gewone adres achter te laten). In de praktijk werkt een informatieproduct daarom het beste. Een paar voorbeelden:

  • goed artikel dat niet openbaar verkrijgbaar is
  • e-book(je)
  • audio- of videobestand
  • checklist of stappenplan
  • template of invuldocument / blueprint
  • zelftest
  • je ziet tegenwoordig zelfs combinaties van bovenstaande items in de vorm van (digitale) ‘goodiebags’

Overigens, als je een blog hebt waar je informatie deelt: Dit is eigenlijk het meest laagdrempelige voorbeeld van een gratis weggever!

Relevante informatie om jouw expertise aan te tonen

Maak het relevant, zorg dat jouw expertise goed blijkt uit de gratis weggever. Een paar voorbeelden:

  • Ben je aannemer? Denk eens aan een invuldocument met daarop de 1e inventarisatievragen voor het nadenken over de bouw of verbouw van een woning of bedrijfspand. Eventueel leuk vormgegeven als invuldocument.
  • Ben je coach? Denk bijvoorbeeld aan een artikel over een specifiek onderwerp dat met je dienst te maken heeft. Of een zelftest, bijvoorbeeld voor een coach die zich met work-life balans bezig houdt: Een PDF bestand; “Neem ik teveel hooi op mijn vork?” met een aantal vragen en daaronder de ‘uitslag’; Als je meer dan zoveel keer ja beantwoord is het verstandig om wat minder werk aan te nemen en je eventueel te laten begeleiden door een coach.
  • Organiseer je evenementen, denk dan eens aan een checklist of je overal wel aan gedacht hebt. En dat hoeft dan ook weer niet een compleet draaiboek te zijn, maar ik weet zeker dat je zelfs met een beknopte checklist waarde kan bieden. Of misschien een inventarisatiedocument om bij het personeel te polsen wat voor bedrijfsuitje ze leuk zouden vinden.
  • Ben je vormgever? Een checklist van dingen waar iemand aan moet denken als ze een nieuwe huisstijl willen zodat ze een beter idee krijgen wat ze willen.
  • Ben je SEO tekstschrijver? Een template voor een goede blogpost inclusief zoekmachineoptimalisatie kan handig zijn, zien ze ook gelijk dat er best veel bij komt kijken.
  • etc. etc… je snapt de bedoeling nu wel denk ik?

De klant krijgt de informatie toegestuurd en heeft de kans om zijn of haar wensen voor zichzelf op een rijtje te zetten voor ze contact opnemen. Als je het goed doet krijgen ze door je materiaal de indruk dat je je zaken goed op orde hebt en veel kennis van zaken hebt. Kortom: Dat jij degene bent waar ze moeten zijn!  Bovendien, als je eenmaal in contact bent met de klant heeft het voor jezelf ook voordeel dat de klant alles al goed op een rijtje heeft.

Wat is dan de grote grap van gratis weggevers?

De grote grap van gratis weggevers is dat iedereen ze graag wil hebben, maar als je ze eenmaal toegestuurd krijgt doen ze er uiteindelijk weinig tot niets mee. Soms wordt het even vluchtig doorgekeken, maar zelden wordt het helemaal gelezen.

Zeg zelf eens eerlijk? Welke gratis e-books heb jij van a tot z uitgelezen? Niet veel waarschijnlijk, iedereen heeft wel zo’n mapje op z’n pc of in z’n mailbox met nog te lezen items. Je komt er vaak niet aan toe. En: Van de mensen die het wel lezen, blijft maar een heel klein gedeelte over die ook echt met de tips aan de slag gaan. Voor de meeste mensen blijft het bij lezen, ze implementeren de tips en adviezen niet in de praktijk.

En zullen ze helemaal zelfstandig aan de slag gaan met het materiaal? Zonder jouw hulp? Soms wordt het eerst wel geprobeerd, maar grote kans dat mensen inzien dat er toch meer bij komt kijken dan ze in 1e instantie dachten en jou alsnog in zullen huren.

Toch moet je ervoor zorgen dat het waardevol is voor de ontvanger. Ze moeten sterk het idee krijgen dat ze het willen hebben, anders is de noodzaak om zich bij je nieuwsbrief in te schrijven niet dringend genoeg.

Aan de andere kant moet je ook weer niet al je waarde weggeven, jouw persoonlijke aanpak moet nog wel iets toevoegen natuurlijk. Hier moet je een mooie balans in vinden, je bepaalt zelf hoeveel je weggeeft. Dus als je het goed doet genoeg om de aandacht te triggeren en te laten merken dat ze bij jou moeten zijn voor die specifieke dienst, maar niet zoveel dat ze je niet meer nodig hebben 😉

Samengevat: Met gratis weggevers…

  • … gebruik je de zeer aantrekkelijke kracht van Gratis
  • … geef je mensen een voorproefje van jouw expertise
  • … help je mensen alvast een beetje op weg
  • … bouw je de 1e fundatie voor een vertrouwensrelatie
  • … maak je gebruik van het psychologische wederkerigheidsprincipe
  • … maak je het aantrekkelijker om lid te worden van een nieuwsbrief of e-zine

En wat vind jij? Meld je jezelf eerder aan voor een nieuwsbrief om een gratis weggever te ontvangen? En wat vind je de leukste dingen die je tot nu toe ontvangen hebt?

Leren hoe je zelf e-mail nieuwsbrieven maakt?

Wil je zelf leren hoe je e-mail nieuwsbrieven kunt versturen? Volg dan mijn korte praktische workshop e-mail nieuwsbrieven maken en ga direct praktisch aan de slag!

Meer lezen over Gratis Weggevers?

Deze artikelen bevatten interessante informatie over dit onderwerp:

Deel deze pagina via:
Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter