Bij mij persoonlijk is er niet zoveel veranderd qua werkwijze, ik werk natuurlijk altijd al online. En eigenlijk wil ik helemaal niet over dit onderwerp schrijven op mijn website, maar ik merk dat het voor sommige mensen toch handig is om wat handvatten te hebben met betrekking tot wat ze zelf nog online kunnen doen in deze uitzonderlijke tijden van wereldwijde aanpassingen vanwege een virus.

Eens, hopelijk snel, zullen het weer normalere tijden zijn. En omdat ik hou van een praktische aanpak wil ik graag wat tips op online vlak met je delen die je nu uit kunt voeren, zodat je actie kunt ondernemen en je klanten ook in deze tijd het beste van dienst kan zijn, of je nu open bent of niet.

Klanten informeren over de wijzigingen

Natuurlijk is het belangrijk om je klanten op de hoogte te brengen van alles wat er nu verandert. We zijn allemaal onzeker en willen weten waar we aan toe zijn, dat is mens eigen. Je kunt hiervoor naast de offline communicatiemiddelen natuurlijk ook je website, social media en/of mailinglijst inzetten. Voor een aantal klanten heb ik de afgelopen week al meldingen op de site geplaatst met hun aangepaste openingstijden en/of genomen maatregelen. Dit kun je zo opvallend maken als je wilt. Denk bijvoorbeeld voor je website aan:

  • Een meldingsbalk boven- of onderin je website waar je het belangrijkste nieuws onder de aandacht brengt (WPFront Notification Bar is hier bijvoorbeeld een handige plug-in voor)
  • Een pop-up op je site, of iets minder opvallend zo’n slide-in die b.v. uit de rechterhoek omhoog komt wanneer je de site bezoekt (Hiervoor is de plug-in Boxzilla handig)
  • Gewijzigde maatregelen en/of openingstijden op je contact- en/of nieuwspagina. Als mensen dit gelijk zelf terug kunnen vinden op je site scheelt je dat wellicht vragen per telefoon of mail. Kun jij je concentreren op andere belangrijke zaken.

Denk ook aan b.v. je openingstijden op Google Maps, Facebook, etc. Het is erg fijn voor klanten als ze actuele info hierover online kunnen vinden. Je kunt bij Google Bedrijven nu bijvoorbeeld ook aangeven dat je bedrijf tijdelijk gesloten is vanwege deze crisis.

Online naar offline brengen

Denk eens na over of en hoe je je offline diensten wellicht ook online aan kunt bieden. Misschien in de vorm van een online training, video- of mailingserie. Hoe kun jij anderen helpen met jouw expertise?

Verkoop je normaal gesproken fysieke producten? Wellicht is jouw product toch ook geschikt om thuis te bezorgen, ook al deed je dat tot nu toe nog niet. Dan is nu het perfecte moment om over de drempel te stappen en met een kleine webshop te starten, zodat jij je klanten toch nog van dienst kunt zijn en je omzet niet helemaal wegvalt. Het hoeft echt niet heel duur te zijn, zeker niet als je al een website hebt met bijvoorbeeld WordPress als CMS systeem.

Advertentie campagnes pauzeren of aanpassen

Heb je advertentiecampagnes lopen bij b.v. Google Adwords, Bing, Facebook, etc? Overweeg dan of deze campagnes in deze tijd eigenlijk wel actueel zijn. Denk aan offline events die niet doorgaan, of levering beloven binnen 1 dag terwijl dat momenteel niet zo is. Wellicht is het dan slimmer om je campagnes even op pauze te zetten of de inhoud aan te passen aan de huidige situatie.

Blijf zichtbaar

Ook al kruip je momenteel liever onder een steen tot deze crisis voorbij is, het is zo belangrijk om evengoed zichtbaar te blijven. Misschien kun je goede tips delen via je website en/of social media, je nieuwsbrief of videokanaal. Desnoods laat je alleen maar zien waar je momenteel mee bezig bent en wat de ontwikkelingen in jouw vakgebied zijn op dit moment. Hoe dan ook, gebruik de eindeloze mogelijkheden die er zijn om met je doelgroep in contact te blijven. Des te eerder denken ze aan je als alles weer normaal is.

Keep kalm en bedenk, ook dit gaat weer voorbij

Waar wil je staan als alles weer normaal is? Wellicht is dit een goed moment om bepaalde dingen op orde te brengen waarvoor je normaal gesproken geen tijd had. Of het nu gaat om nieuwe teksten / inhoud voor je website, je administratie op orde brengen of je hele interieur verbouwen. Nu is de perfecte tijd als het wat rustiger is qua klandizie. Zo ben je er straks weer helemaal klaar voor als de normale drukte zich weer aandient.

Wat doe ik zelf?

Veel dingen lopen bij mij gelukkig nog door omdat ik veel online werk, maar ook bij mij zijn bepaalde opdrachten door klanten uitgesteld tot het weer wat betere tijden zijn. Ikzelf gebruik deze vrijgekomen ruimte vooral om spoed-opdrachten uit te voeren (b.v. webshops en online leeromgevingen installeren, zie hierboven) maar ook om orde op zaken te stellen. Veel dingen zijn blijven liggen toen het te druk was en andere dingen prioriteit hadden. Het voelt heerlijk om alles weer netjes opgeruimd en in orde te hebben.

Deel deze pagina via:
Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter