Zoekmachine optimalisatie (SEO) draaide voorheen vooral om de hoeveelheid en locatie van trefwoorden, later werden daar meer zaken zoals de populariteit van de website aan toegevoegd. Nu verschuift de aandacht van zoekmachines steeds meer richting het totaalbeeld en de kwaliteit van websites, een goede zaak vind ik!

Google wil heel graag het beste voor jou vinden op internet. Om de beste resultaten te kunnen blijven bieden verbeteren ze af en toe hun zoeksystemen, ook wel algoritmes genoemd. Dit kun je zien als de wiskundige formule om de beste resultaten te indexeren en bij jouw zoekopdracht naar boven te toveren. Door deze systemen af en toe te verbeteren hopen ze steeds betere resultaten te kunnen bieden. Daarnaast geven ze bedrijven die op een oneerlijke manier (via de zogeheette “black hat seo” technieken) aan een hoge positie zijn gekomen hierdoor minder kans.

Google Panda?

Google voert regelmatig wijzigingen door, waarbij in 2011 een belangrijke, op internet bekend als de “Panda update”. Sindsdien worden de websites nog  meer op kwaliteit beoordeeld. Ze worden bijvoorbeeld niet meer alleen door robots doorzocht maar ook bekeken door medewerkers van Google. Hieronder een aantal punten waar nu bijvoorbeeld naar wordt gekeken:

  • De leesbaarheid van de teksten, zowel qua opmaak als inhoudelijk. Ook taalgebruik en taalfouten worden meegenomen in de beoordeling.
  • De betrouwbaarheid die de website uitstraalt.
  • De expertise van degene die het artikel heeft geschreven.
  • Zou je het artikel delen, aanbevelen of opslaan in je favorieten?
  • Is het originele inhoud of knip en plakwerk dat van andere websites is afgehaald?

Hoe bepaalt Google de kwaliteit dan?

Een hulpmiddel om de kwaliteit te bepalen zijn de statistieken van bezoekers op de website. Iets zegt me dat Google zelf dus ook veel voordeel heeft van Google Analytics dat vrijwel iedere website inmiddels heeft geïnstalleerd!  Informatie over de kwaliteit kan bijvoorbeeld boven water getoverd worden door:

  • De tijd die bezoekers op de website doorbrengen, wanneer ze iets interessant vinden blijven ze namelijk langer op de website rondhangen.
  • De “bounce rate”, oftewel het weigeringspercentage, dit is het gedeelte bezoekers dat direct weer weg klikt van de site omdat ze bijvoorbeeld niet vinden wat ze zoeken.
    Een kleine kanttekening: Dit kan wel wat vertekenend werken omdat trouwe bezoekers op een weblog of andere vaak vernieuwde website, bijvoorbeeld regelmatig even langskomen om te zien of er iets nieuws is. Is er geen nieuws, dan klikken ze direct weer weg en valt hun bezoek dus onder de “bounce rate” terwijl het niet zo is dat ze geen interesse hebben, juist wel!
  • Hoeveel pagina’s een bezoeker op de website bekijkt. Hoe meer interesse om verder te lezen op andere pagina’s binnen de website, hoe interessanter de website blijkbaar is.
  • De “Click-Trough-Rate (CTR)” vanuit de zoekmachine resultaten. Hoeveel mensen klikken door naar de website en vanuit welke zoekwoorden?

Websites gericht op de gebruiker

Je ziet het, zomaar wat zoekwoorden op strategische locaties plaatsen is niet meer genoeg. Je moet er echt voor zorgen dat je interessante informatie biedt, geoptimaliseerd voor de gebruiker! Iets waar ik het helemaal mee eens ben, want voor wie bouw je die website nu uiteindelijk? Juist, de gebruiker! Als ik een website optimaliseer, let ik daarom ook als eerste op bovenstaande punten.

Natuurlijk blijft het slim om klassieke, door Google geaccepteerde, SEO technieken in te zetten. Zoals bijvoorbeeld je trefwoorden op strategische plaatsen in je menu’s, kopjes, tussenkopjes en paginatitels plaatsen, maar ook dat doe je natuurlijk in de 1e plaats voor de gebruiker.

Heb je nog meer suggesties voor dit artikel of vragen, laat het hieronder weten of stuur me een berichtje!

 

Vond je dit een interessant artikel? Schrijf je hieronder dan in op mijn nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte blijft van nieuwe artikelen over webdesign, optimalisatie en promotie.

Bron: Google blogpost over de kwaliteit van websites, voor als je meer over dit onderwerp wilt lezen.

Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter