Toegang geven in WordPress admin gedeelte

Wanneer je iemand wil laten helpen in je WordPress website kun je het beste een eigen inlogaccount voor diegene aanmaken. zo hoef je jouw wachtwoord niet uit handen te geven én hou je zelf de controle over wie er toegang heeft. Je kunt deze extra gebruiker namelijk ook weer makkelijk verwijderen als de toegang in de toekomst niet meer nodig is.

Nieuw account aanmaken binnen WordPress:

Ga in je WordPress dashboard naar kopje Gebruikers > en kies Nieuwe toevoegen (Users > Add new als je de Engelstalige variant hebt)

Vul hier een gebruikersnaam en het e-mailadres van degene die je wilt toevoegen in.
Voornaam, achternaam en website zijn optioneel.
Het wachtwoord wordt automatisch ingevuld en als je het vinkje bij “Gebruikersmelding versturen” aan laat staan ontvangt iemand zelf een bericht over hun nieuwe accountgegevens op het opgegeven mailadres.

Kies vervolgens bij Rol welke toegang je wilt geven:

  • Beheerder / Administrator geeft iemand toegang tot je hele dashboard. Dit niveau heb ik bijvoorbeeld nodig als ik je updates moet uitvoeren.
  • Redacteur / Editor geeft iemand toegang tot alle berichten en pagina’s zodat hij / zij deze kan bewerken. Ze kunnen dan echter niet bij b.v. Menu’s / Widgets en diverse site instellingen.
  • Auteur / Author laat iemand eigen berichten toevoegen, wijzigen en publiceren, ze kunnen echter geen berichten van anderen wijzigen.
  • Schrijver / Contributor laat iemand eigen berichten toevoegen en wijzigen, maar ze kunnen deze niet publiceren. Dat moet jij dan nog doen.
  • Abonnee / Subsciber laat iemand alleen z’n eigen profiel wijzigen.