Voordat je je website kunt optimaliseren voor zoekmachine optimalisatie moet je eerst goed nadenken op welke zoekwoorden je eigenlijk gevonden wilt worden. Begin eens met brainstormen en bedenk waar je klanten naar zoeken als ze naar jouw dienst of product op zoek zijn.

Hoe noemen je klanten je product of dienst?

Hoe zullen ze het omschrijven? Je bouwt hiermee aan een lijst met zoektermen die meer of minder relevant zijn voor je bedrijf. Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om een complete lijst te krijgen:

  • Zijn er synoniemen voor jouw product of dienst?
  • Welke synoniemen gebruikt jouw doelgroep?
  • Welke termen gebruiken je concurrenten op hun websites?

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden?

Om de juiste zoekwoorden te vinden kun je bijvoorbeeld zelf via Google zoeken. Wil je het onderzoek verder uitbreiden dan zijn er nog een aantal online tools beschikbaar,  zoals bijvoorbeeld:
  • Google Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden:
    Met dit programma kun je zoekwoorden in typen, waarna je een overzicht krijgt met relevante zoekwoorden en een indicatie van de populariteit hiervan en de mate van concurrentie.
  • Google Insights for Search:
    Met deze tool kun je zien waar mensen naar zoeken, de interesse per regio en de populariteit door de jaren heen. Je kunt ook gemakkelijk zoektermen met elkaar vergelijken.

Vervolgens… selecteren!

Natuurlijk kun je je website niet voor alle zoekwoorden in je lijst optimaliseren. Wanneer je lijst voor je gevoel compleet is, ga je kiezen welke woorden je wilt gebruiken.

Dit kun je bijvoorbeeld op basis van populariteit of de hoeveelheid concurrentie doen, maar er zijn meer factoren waar je op kunt letten; Je kunt je bijvoorbeeld ook op een specifieke “niche” (=een klein afgebakend deel van de) markt gaan richten zodat jij een van de weinige aanbieders bent van dit product.

Ik raad je aan om de lijst met zoekwoorden te bewaren zodat je je later misschien alsnog op de andere woorden kunt richten. Je kunt hier uiteraard ook altijd nog extra pagina’s voor schrijven.

Kortom, er is zeer veel mogelijk en het zoekwoordenonderzoek is een prima begin wanneer je over een (nieuwe) website nadenkt. Wanneer je mij vraagt om je website te optimaliseren, kan het zoekwoordonderzoek en de analyse daarvan onderdeel zijn van mijn diensten. Voor meer informatie of een vrijblijvende offerte kun je uiteraard contact opnemen.

Heb je nog vragen of suggesties? Schroom niet om hieronder een reactie te geven of op een andere manier contact op te nemen!

Vond je dit een interessant artikel? Schrijf je hieronder dan in op mijn nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte blijft van nieuwe artikelen over webdesign, optimalisatie en promotie.

 
Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter