Ik heb aardig wat klanten die het onderhoud van hun website het liefst zelf doen, vaak word me gevraagd hoe ze hun website kunnen verbeteren en deze hoger in de zoekmachines, of specifieker: Google, kunnen krijgen. Vandaar dit artikel om je website te verbeteren.

Ik heb al eerder verteld dat Google de kwaliteit van websites erg belangrijk vindt, dus hierbij een paar doe-het-zelf tips voor iedereen die zelf aan de slag wil om zijn website te verbeteren! Zowel qua bezoekersaantal als daadwerkelijke actie (conversie) kun je soms met kleine dingen veel resultaat boeken.

Tip 1: Plaats regelmatig nieuws op je site

Zorg dat er regelmatig iets nieuws op je website verschijnt zodat je klanten een reden hebben om je website te bezoeken (en terug te komen). Maar wat kun je dan plaatsen? Hieronder een paar tips ter inspiratie:
  • Verslag over nieuwe projecten
  • Nieuwtjes binnen je bedrijf
  • Acties
  • Tips en advies over jouw vakgebied
 

Tip 2: Trefwoorden op de juiste plaats

Gebruik je belangrijkste trefwoorden op de juiste plaats. Ik raad aan je belangrijkste trefwoord in je pagina titel op te nemen, liefst zo vroeg mogelijk in de zin. Verder gebruik je de woorden in je kopjes, subkopjes en natuurlijk in de inhoud zelf. Maar ga niet allemaal trefwoorden achter elkaar plaatsen, alleen om het plaatsen zelf. Zoekmachines zien dit als spam en dat levert je eerder een lagere dan een hogere positie op.
 

Tip 3: Website verbeteren begint bij: Meten = Weten

Bekijk regelmatig de statistieken van je website zodat je weet hoe je bezoekers zich gedragen op je website. Welke pagina’s vinden ze interessant? Welke juist niet? Bekijk of je die laatste groep kan verbeteren en check na verloop van tijd of je wijzigingen effect hebben. Een handig hulpmiddel bij het nagaan van je statistieken is bijvoorbeeld Google Analytics.

 

Bonustip: Call-to-Action 

Is het eigenlijk wel duidelijk wat de bezoeker moet doen op je website? Wat wil je dat hij of zij doet? Een offerte aanvragen? Iets kopen? Zich aanmelden voor de nieuwsbrief?

Zorg dat deze mogelijkheden duidelijk zijn en probeer de bezoeker over te halen datgene te doen wat jij voor ogen hebt. Ook hiervan is het resultaat weer te controleren in je webstatistieken, bijvoorbeeld door doelen in te stellen.

 

Tip 4: Links naar je website voor meer bezoekers

Zorg dat andere websites uit jouw branche naar je linken. Bij sommige sites kun je een website suggestie doorgeven via een speciaal formulier, bij andere zul je zelf contact op moeten nemen met de website eigenaar. Naast het feit dat je via deze links bezoekers op je website kunt krijgen, zal de populariteit van je website in het algemeen toenemen wat je positie in Google weer ten goede komt. Let wel op: Beperk je tot relevante websites die er toe doen in jouw branche of regio. Je website op allerlei vage linksites in de uithoeken van het internet  plaatsen kan juist het tegenovergestelde effect hebben.
 

Tip 5: Offline promotie van je bedrijf

Promoten van je website doe je natuurlijk niet alleen online, zorg ook dat je offline je bedrijf op alle mogelijke manieren promoot. Werk je bijvoorbeeld in de bouw? Zorg dat goed zichtbaar is wie je bent, bijvoorbeeld door je naam op je bus, een bordje in de tuin of voor het raam van de locatie waar je werkt te plaatsen. Of denk eens aan flyeren in de buurt als soortgelijke huizen dezelfde problemen tegen kunnen komen.

 

Bonustip: Persbericht voor free-publicity

Als je een nieuwswaardig project hebt is het interessant om een persbericht te versturen, als kranten of tijdschriften jouw project plaatsen heb je mooie ‘gratis’ publiciteit.
 
 
Veel succes en plezier met het verbeteren van je website!
Vergeet ook niet te kijken wat je uitgangspositie is, op die manier kun je over een aantal maanden kijken wat het resultaat van je inspanningen is. Als je vragen hebt of misschien eerst wat advies wilt krijgen kun je contact met me opnemen. Ook als je dit hele proces liever uitbesteed ben je bij mij aan het juiste adres. Ik help je graag verder.
Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter