Onbekend maakt onbemind, dus zorg snel voor de eerste groep likes, de rest volgt daarna.

Eerst bekenden als “eerste schapen over de dam”

Promotie van je Facebookpagina zul je in eerste instantie het meest in je directe bekendenkring doen.

Wie van je familie of vrienden zou de pagina bijvoorbeeld interessant kunnen vinden? Nodig ze uit! Verder zijn je vaste klanten meestal ook gewillige eerste Facebook volgers. Nodig deze groepen mensen alvast uit, al dan niet persoonlijk.

Geef ruchtbaarheid aan je pagina

Verder moet je op zoveel mogelijk manieren duidelijk maken dat je een Facebook pagina hebt, heb je bijvoorbeeld al aan de volgende manieren gedacht?

  • Verwijzing naar je pagina in je email handtekening
  • Aankondiging in je email nieuwsbrief
  • Twitter erover (met link naar je pagina!)
  • Linkedin connecties uitnodigen
  • Vermelden in LinkedIn discussies (waar relevant)
  • Vermelding op je website
  • Flyers, visitekaartjes en andere offline uitingen
  • Wees creatief!

Wees actief

Op Facebook zelf kun je als pagina reageren op berichten van andere pagina’s. Ook kun je andere pagina’s volgen. Ze zien je pagina dan in hun meldingen voorbij komen en worden op die manier geattendeerd op jouw pagina.

En vergeet je ook niet te reageren op reacties van mensen die je pagina leuk vinden of vragen stellen? Een simpel ‘dank je wel’ kan soms al erg gewaardeerd worden.

Facebook ads

Wil je nog meer bekendheid creëren? Probeer het dan eens met Facebook advertenties. Bijvoorbeeld een “vind ik leuk” campagne. Je kunt zelf het dagelijkse budget en je doelgroep bepalen. Op die manier wordt je pagina onder de aandacht gebracht bij mensen uit je doelgroep die je pagina nog helemaal niet kennen.

Acties

Een andere manier om likes te verzamelen is met behulp van acties. Een paar voorbeelden:

  • Winactie, verloot onder je volgers iets relevants
  • Pagina met unieke content waar alleen fans toegang hebben
  • Stel vragen, vraag naar de mening van je fans

Belangrijkste punt

Boven alles is het natuurlijk wel van belang om alvast interessante inhoud aan te bieden op je pagina zodat mensen kunnen zien wat voor berichten ze kunnen verwachten als ze je pagina gaan volgen. En ook als ze je eenmaal volgen zorg dat je interessante content blijft leveren. Liefst informatie die ze alleen bij jou vandaan kunnen halen!

Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter