Wat ik nog te vaak hoor is: “mijn website is online dus ik word gevonden”, of “als ik maar de juiste zoektermen op de juiste plaatsen gebruik word ik gevonden.“ Helaas, zo werkt het niet! Ik leg je uit waarom niet en geef je 6 tips waardoor je wel beter gevonden zult worden!

In 2001 kwam je misschien nog goed weg met alleen het vermelden van de juiste zoektermen op de juiste plaatsen, je kon zelfs scoren op woorden die helemaal niets met jouw site te maken hadden! Anno 2014 heb je hier vrijwel niets meer aan. Gelukkig maar, anders zou het voor jezelf ook lastig zoeken worden. Het draait allang niet meer alleen om jouw site en hoe deze gemaakt is. Natuurlijk, de techniek moet in orde zijn en ja, ook de juiste woorden moeten erin terugkomen anders kun je het sowieso wel vergeten.

Welke site krijgt voorrang in de zoekresultaten?

techniek-inhoud-populariteit

Probeer je eens voor te stellen hoeveel sites er op dit moment bestaan over jouw onderwerp? En hoeveel passen er op de eerste pagina in Google? Juist… slechts een tiental sites worden daar weergegeven. Als al deze sites de juiste techniek en woorden zouden gebruiken kunnen ze nog niet allemaal op de eerste pagina terechtkomen. Google moet dus ergens keuzes maken en heeft daar een extra factor voor: populariteit.

Door ook de sociale waardering van sites mee te nemen in de beoordelingscriteria hoopt Google de meest relevante sites boven water te toveren. Hierdoor helpt het bijvoorbeeld als mensen je site delen via social media. Verwijzingen vanaf andere blogs en sites helpen ook, zeker als deze relevant zijn voor jouw doelgroep. Reacties op je blogs geven aan dat wat je schrijft interessant gevonden wordt. Al dat soort dingen helpen de waardering van je website de goede kant op, doordat ze aangeven dat jouw inhoud interessant is.

Bovendien is het beter om niet al je eieren in één mand te leggen, door je verkeer ook via andere bronnen naar je website te krijgen. Die verwijzingen leveren op zichzelf natuurlijk al relevant verkeer van je doelgroep op. Daarnaast maakt het je een stuk minder afhankelijk van je positie in Google.

Promotie, promotie en… promotie 😉

Als je je website dus niet genoeg promoot zul je nooit genoeg relevant verkeer krijgen. Om je website anno 2014 gevonden te laten worden ontkom je daarom echt niet meer aan het maken een promotieplan. Bedenk van te voren waar je doelgroep zich online en offline bevind. Maak vervolgens een stappenplan waarin je bedenkt wanneer, hoe en waarover jij ze gaat benaderen. Dit kan uiteraard een combinatie zijn van online én offline activiteiten.

Misverstand: online is gevonden worden?

Vergelijk het met een winkel met een fantastisch assortiment. Alleen het feit dat ze bestaan en zich in een drukke winkelstraat vestigen levert nog geen garantie op dat mensen ervan afweten, naar binnen stappen en iets kopen. Zo’n winkel moet ook veel aan promotie doen om de eerste stroom klanten op gang te brengen en te houden.

Heb je eenmaal een klantenstroom op gang gebracht en zijn ze tevreden over je producten of diensten? Dan wordt het iets makkelijker, omdat zij je kunnen helpen met de promotie: er ontstaat ouderwetse mond-tot-mondreclame!

6 Concrete tips om te zorgen dat je site beter gevonden wordt:

  1. Begin zelf met het delen van je artikelen / blogs op social media (vergeet Google + niet!).
  2. Moedig mensen aan om te reageren op je blogs / artikelen.
  3. Heb je iets interessants / nieuws te melden? Stuur een persbericht!
  4. Sta je al op Google Maps? Optimaliseer je vermelding indien nodig (staat je website er al bij?).
  5. Stuur nieuwsbrieven aan geïnteresseerde mensen uit je doelgroep (uiteraard na toestemming, je kunt ze verleiden voor je nieuwsbrief met een gratis weggever).
  6. Zoek samenwerking met andere sites waar je doelgroep zich al bevind. Misschien kun je hen aan een interessant artikel helpen in ruil voor vermelding met een link naar je site.

Heb je zelf nog aanvullingen op deze tips? Hoe promoot jij de bekendheid van je website? Ik ben benieuwd naar jouw promotiemanieren!

Heb je hulp nodig bij het maken van een promotieplan voor jouw website? Neem gerust contact op voor meer informatie, ik kan je op weg helpen!

Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter